Powstanie takich szkół ma na celu stworzenie przyjaznych warunków dla dzieci i młodzieży z lekkimi upośledzeniami. Przebywanie razem z osobami zdrowymi jest dla nich szansą na odpowiednie przystosowanie się do życia. Dzieci zdrowe uczą się też wielu ważnych rzeczy. Przebywanie z osobami niepełnosprawnymi kształtuje ich wrażliwość, uczy tolerancji. W społeczności ludzkiej nikt nie jest doskonały, są w nim również osoby potrzebujące naszej pomocy, większej uwagi. Szkoły takie pełnią ważna rolę wychowawcza dla przyszłego społeczeństwa, ukształtowane postawy na pewno zaowocują w dorosłym życiu absolwentów. W niektórych szkołach zostały utworzone tylko wybrane klasy integracyjne. Jest to bardziej korzystne rozwiązanie dla uczniów niepełnosprawnych, niż uczęszczanie do szkół specjalnych. Szkoły specjalne są placówkami w pewnym stopniu wyizolowanymi, ograniczają się bowiem tylko do uczniów niepełnosprawnych, podtrzymują tzw. segregację. Szkoły integracyjne dają szansę dla normalnego rozwoju w grupie różnych kolegów, zdrowych i chorych.
Problemem integracji uczniów zajęto się nie tak dawno, chociaż istniał on zawsze. Światowe organizacje przyczyniły się do utworzenia specjalnej polityki oświatowej umożliwiającej lepsze przygotowanie niepełnosprawnych oraz przełamanie istniejących barier. Te bariery nie tylko sprowadzają się do naszych ograniczeń psychicznych , które izolują nas od osób niepełnosprawnych. Wiele elementów w architekturze naszych miast i osiedli nie jest przystosowana do społeczeństwa mieszanego, do osób o różnych upośledzeniach.